Hoppa studs


Att hoppa studs är verkligen styrketräning för hästen, det gör hästen elastisk, får den att tänka själv, balansera sig själv, öva på sin kvickhet och dessutom är det bra koordinationsträning. Det är bra med varierad träning, även för er som rider och tävlar dressyr så är en övning med studsnågonting som hästarna oftast tycker är väldigt roligt och som ger mycket tillbaka i styrka, rörelsefrihet, balans och självförtroende hos hästen.

För ryttarens del är det perfekt att öva upp sinföljsamhet och du kan jobba mer med din sits eftersom det är enkla relaterade avstånd. Det är också en övning som passar bra att träna utan stigbyglar för att utmana sig själv lite extra. Som ryttare är det viktigt att sitta så still som möjligt, trampa ner och håll om med underskänkeln och låta dina armar jobba med eftergiften. Ibland kan hästen springa på lite för snabbt genom en studs och då är det oftast vi som ryttare som kastar vårt överliv för snabbt framåt, skänkeln åker bakåt och hästen blir stressad.

Man kan rida studs på volt eller på rakt spår, på volt räcker det oftast med ”sockerbitar” som hinderstöd, Hästen ska vara formad rund innerskänkeln och följa ett ledande tygeltag. Precis som om du gör en volt utan hinder. Ryttarens balans och tydlighet (blicken) är viktig även här för att kunna bibehålla samma galopp och kunna hålla hästen på mitten, det gäller i båda varven. Jag rekommenderar att börja med 3-4 bommar på marken på böjt spår och rida dessa på volt vid flertalet tillfällen tills det känns bra. Då kan ni börja sätta upp små studs och öka svårigheten efterhand. Det är lätt att minska galoppen för mycket innan bommarna, framför allt om man har en häst som vill rusa iväg. Det som händer då blir att hästen får galoppera väldigt korta galoppsprång och vill då sätta ännu mer fart in över bommarna för att kunna nå fram. Våga i stället bibehålla rytmen och galoppsprångens längd på volten, och rid mjukt in med sits och skänkel intill när du närmar dig första bommen.

Att hoppa många studs på rad är en mycket bra styrkeövning för hästen. Hur många studs på rad du sätter upp beror egentligen på hur mycket plats du har. Att ha studsen på rakt spår hjälper ryttaren att kunna rak rikta hästen och man variera svårighetsgraden. Exempelvis med en unghäst så är det bra att ha färre studs, med bommen på marken från början och sedan att man lägger upp snett efterhand på varannan sida.

För mer erfarna ekipage så är en studs också en bra kontrollträning efter exempelvis en vanlig banhoppningsövning för att kunna få tillbaka hästarna i en mer samlad galopp och där ryttarens hjälper direkt påverkar hästen på ett positivt sätt i de olika längderna på galoppsprången. Även variation av studs såsom varannan kryss och varannan en låg oxer är också en bra övning för styrkan och uthålligheten för de ekipage som är lite mer rutinerade.

Att hoppa studs kan ge en del träningsvärk och mjölksyra. Det är därför viktigt med bra skrittpauser mellan sprången och hellre att ni hoppa studs mer ofta fast mindre språng än att ni tar ut all kraft på ett enda pass. Jag tycker studs är fantastiskt att ha med på nästan varje träning men oftast bara som ett delmoment i en serie, i banhoppningen eller som uppvärmning. Dessutom brukar både ryttare och häst tycka att det är väldigt kul!

Lycka till med styrketräningen och tänk på att ta hand om hästens kropp ordentligt efter en sådan här övning.

Kram S

Prata med sig själv …

Händer det ibland att du känner oro?

Oro för att inte räcka till, att misslyckas, att du kanske har tagit lite vatten över huvudet?

Det är naturligt att känna så och det händer alla ryttare och hästägare. Det är ibland svårt att ta sig ur men otroligt viktigt att öva på att kunna göra det, för det går att göra det och det är viktigt att träna på det. Vi lever ständigt med krav och förväntan på oss som ryttare, ibland är dessa satta av omgivningen men oftast av oss själv. Ibland är vi till och med lite taskiga mot oss själv och vår häst för kraven tar över glädjen, detta är oftast omedvetet och det är viktigt att jobba på att bli medvetna kring hur våra inre energier påverkar oss som ryttare.

Jag brukar ibland tänka på hur jag pratar med mig själv, jag pratar faktiskt ganska mycket med mig själv och det som fungerar allra bäst för mig är att säga saker högt och därigenom kunna ta beslut. Jag gillar också att prata högt med andra människor som jag litar på som känner mig väl och vet vad jag behöver för att kunna prestera så som jag önskar. Vad är det jag tänker och säger till mig själv och andra, och hur kan jag vända negativa tankar till det positiva. Jag brukar säga att man först och främst ska fokusera på det som är positivt, exempelvis på en träning så brukar jag försöka få eleverna att ta med sig någonting som är bra från träningen som man kan känna sig stark och stolt över.

Det finns såklart saker från varje träningspass som man kan ta med sig och öva på för att få till ridningen och kommunikationen ännu bättre men det är ännu viktigare att få med sig saker som kändes bra. Det kan vara dina generella styrkor som ryttare men glöm inte bort de små framstegen som du har tränat på i din vardag. De är lika viktiga att fira och bekräfta oss själv, vi tränar för att bli bättre för att få till synergin mellan dig och din häst. Hur vi kan nyttja ryttaren och hästens styrkor tillsammans för att bli ett team, ett ekipage med en känsla att ni klarar de mål ni har satt upp tillsammans med glädje.

Jag hör ibland exempel som ”jag kommer aldrig”, ”det hindret kommer min häst stanna på”, ”den linjen är svår”, ”hindernaär alldeles för höga”, ”jag får inte stressa”. Försök istället att hitta positiva fraser för det och försök att plocka bort ordet inte, även om det är placerat i en positiv kontext så registreras det i din hjärna som någonting negativ. Exempelvis du får inte hålla så hårt i tygeln till behåll en mjuk kontakt med hästens mun eller jag får inte ha dålig galopp i den svängen till håll en bra galopp i svängen. Prova att gå igenom banan på en tävling utan att använda negativ klang såsom orden, inte och aldrig.

Om du är på en tävlingsplats kan det vara bra att innan fundera på följande saker, jag brukar även skriva ner detta för att sedan väl på tävling ha det med sig och kunna återkomma till svaren vid tillfällen av oro och nervositet.

1. Varför har du åkt till denna tävling?
2. Vad vill du uppnå?
3. Vad krävs för att uppnå det du vill?

Vi ska prata mer om det mentala som ryttare längre fram, hoppas dessa tips kan hjälpa dig en bit på vägen.

Kram S

Förebygga skador …

Låt oss prata lite om värme och kyla…

Det är viktigt hur vi tar hand om våra fyrbenta efter ett hårdare pass. Vi har redan talat om hur viktigt det är att trava och skritta av sin häst men det räcker inte där. När man kommer in i stallet om hästen har varit svettig så ryktar vi eller tvättar bort svetten ordentligt så att hästen slipper stå med intorkad svett i pälsen, inte så mysigt och kan framkalla både klåda och skav.

Om man spolar av hästen så är det viktigt att hästen får på sig ett bra absorberande täcke på sig efteråt, är det sol och varmt så kan det var en härligt med en promenad för att låta hästarna torka i solen.

Eftersom det mestadels är tävlingsponnyer och tävlingshästar som jag jobbar med så brukar jag rekommendera en variation av produkter för att ta väl hand om hästarnas ben och kropp efter ansträngande träningspass.

Variationen jag rekommenderar är liniment, kyllera, kallt vatten och stallbandage. För vissa som inte har eget stall kan just stallbandage bli ett problem att få av på morgonen då det inte ingår som service i stallets rutiner och då kan de andra alternativen vara att föredra.

Liniment brukar jag använda på hästens alla fyra ben, bakknän, rygg och lårmuskulatur. Liniment använder man för att öka blodcirkulationen hos hästen och det hjälper hästen för återhämtning samt förebygger träningsvärk. Det finns olika typer av liniment, de som både är kylande och värmande samt de som endast är kylande. Kyla gör så att blodkärlen drar ihop sig och minska svullnader. Det är viktigt att ha koll på din hästs hud, en del liniment är stakare än andra och kan orsaka små brännskador.

Det är även väldigt bra för svullnader att kyla med kallt vatten eller att använda kylbandage och låta dessa vara på ett par timmar efter ett hårt pass eller när en svullnad har uppstått. Det är väldigt effektivt att kyla med kallt vatten under förutsättningen att man spolar tillräckligt länge 15-20 minuter per ben krävs för att kylningen ska vara tillräckligt effektiv.

Lera för häst är enkel att använda och verkar en längre tid. Leran fungerar som en värmeväxlare. Man stryker på ett tjockt jämt lager på hästen ben låter den sitta kvar tills den har torkat helt. Leran bidrar till att värmen dras ut från hästens ben och tränger längre in och därmed ger en djupverkande, effektiv avkylning. Jag brukar ta lera ovanför hoven upp över knäna och sedan även på hästens bakknän som är minst lika viktiga att ta hand om på ett bra sätt.

Lera ger den längsta kylande effekten. För en ännu längre avkylning så kan man ta tidningspapper utanför lindan, paddaroch sedan stallbandage över natten eller i transporten hem från tävling. Genom att bandagera över leran får man först en kylande effekt och därefter en längre värmande effekt.

Stallbandage är till för att ge värme, öka blodcirkulationen, ge stöd och skydd. Dessa är lite bredare än vanliga lindor och är oftast gjorda i ett tjockare material som inte är lika töjbart. Det är väldigt viktigt att ha paddar under stallbandagen och gärna att de sticker ut ett par centimeter både nedanför kotan och upp över knäet. Stallbandage är också bra ur skadesynpunkt och hindrar hästen från att trampa på sig exempelvis på natten på meeting i en ny miljö eller när du transporterar din häst.

Observera att du aldrig har stallbandage på din häst om du inte har fått en lektion av en kunnig person i hur man bandagerar en häst, det kan få förödande konsekvenser.

Hoppas detta kan hjälpa dig lite på vägen i att ta hand om din häst efter ett mer intensivt träningspass.

Kram S

 

Framhoppning

På framhoppningen kan det ibland vara lite stökigt och bökigt, på vissa tävlingar känns framhoppningen som ett enda stort kaos. Framhoppningen är viktig både för häst och ryttare, därför vill jag återkomma till den röda tråden i hur jag ser på det mesta som har med ridning att göra. Det vill säga att ha en bra genomarbetad och kommunicerad plan också när du ska hoppa fram samt att du och ditt team vet vilka regler som gäller på en framhoppning.

Ha även koll på hur många hästar som är inne på banan samtidigt, hur lång tid tar det att skritta bort till starten, vilket varv hoppar man fram i och när du behöver ta ditt sista språng.

En del hästar är oroliga på framhoppningen vilket oftast berorpå ryttarna och detta kan man i de flesta fall träna bort så det blir bättre och bättre. När ryttaren är spänd, stressad och nervös så blir hästen likaså och sedan är det svårt att ta sig tillbaka på så kort tid som framhoppningen faktiskt är. Behåll lugnet och glöm inte bort dina djupa andetag och en positiv känsla. Jag brukar tänka att jag gör lite tempoväxlingar, något avbrott och andra småsaker som gör att jag rider min hästistället för att spänna mig och istället bara ”åka häst. Kommunikationen med din häst är avgörande för en bra känsla på framhoppningen.

Det är viktigt att prata sig samma med sin medhjälpare gällande framhoppningen innan ni rider fram. Vad förväntar du dig för typ av stöd från denne och hur ser upplägget ut?Har du din tränare med dig in på framhoppningen så är det enklare, då kan du få konkreta småtips när du hoppar fram men precis som på framridningen så är det för sent att träna på någonting i detta moment som du inte har tränat på hemma. Har du en mer oerfaren medhjälpare med dig så är det väldigt viktig att ni har satt en plan innan så att det inte behöver bli några frågetecken precis innan start. Det är såklart bäst med en erfaren medhjälpare som har helhetsperspektivet men om det inte är möjligt så återigen se till att ni har pratat innan så att både du och din medhjälpare känner sig trygg med uppgiften.

Det är viktigt att du är tydlig med vilket hinder du ska hoppa men också att din medhjälpare är vaken, ser och hör olika tecken på att någon annan exempelvis tänker höja ett hinder precis när du är i en anridning. Framhoppningen är speciell, många är inne i sin egen bubbla och en onödigt stressfull och ibland farlig miljö kan förekomma. Jag brukar tänka på att försöka vara med min häst i min egen bubbla men att ändå samtidigt ha ett helhetsgrepp och att alltid ha en trevlig ton. Glöm inte bort att leende får dig att slappna av och att det sprider en god stämning i din omgivning.

Har du en het häst som är känslig för ljud så kan en vadderad ljudluva vara väldigt effektivt särskilt på en framhoppning. Det är precis på framhoppningen som ljudnivån är som högst och vet du med dig att din häst kan sparka så är en röd rosett i svansen väldigt bra. För möteskygga hästar så signalerar du detta med en röd rosett på hästens pannband.

En grundregel är att hästen är ute i god tid till uppvärmningen, därefter behöver du egentligen inte hoppa så många språng utan det viktigaste är att hästen är varm och smidig. Är din häst väldigt försiktig eller om du är en oerfaren ryttare så hoppa inte maxhöjd på framhoppningen. Hoppa hellre låga språng flera gånger på rad för att få en bra rytm, känsla och självförtroende. Skulle du få ett grovt nedslag eller ett stopp, sänk hindret direkt och se till att ekipaget tar sig an det med enklare förutsättningar.

Ibland upplever jag att ryttare blir stressade när funktionärerna ropar att den ska hålla sig beredd, det är bra att bekräfta funktionären med ett ”tack, vi kommer” och sedan ta sitt sista språng så nära din start som möjligt för att behålla fokus.

Väl i gången så är det du, din häst och din plan som gäller. Nu är ni redo!

Kram S

Ryttarens träning

Att träna som ryttare är viktigt, vi kämpar och tränar med hästens kondition och styrka men ibland glömmer vi bort oss själv.

Vi behöver precis som hästen träna kondition, styrka och balans. Desto bättre grundfysik du har, desto bättre resultat på hästryggen. Om vi har dessa element på plats så hjälper det oss också väldigt mycket mentalt och det blir lättare att kunna fokusera men även att återhämta oss. Alla vet att fysisk aktivitet är bra för kroppen. Men visste du att träning även är väldigt viktigt för ditt psykiska välbefinnande? Du orkar mer, presterar bättre och mår bättre.

Gällande styrka så kan vi börja med att träna upp vår hållning, det är grunden för en bättre sits. Genom att stärka vår bål och våra magmuskler så stärker du kroppen och får en bra sits på hästryggen. Även vaderna är viktiga för en ryttare att träna upp för att kunna håll om sin häst på ett bra sätt och för att kunna orka ha balansen i stigbyglarna.

Kondition kan man träna på olika sätt, här tycker jag att du ska hitta ditt sätt och börja smått för att sedan öka till längre distanser och intervaller.

Balansen är som jag tidigare skrivit A och O för både häst och ryttare. För att träna balansen så gillar jag personligen att köra YOGA och då framförallt hot YOGA då jag känner att jag kan stretcha mina muskler samtidigt som jag övar på balansen. Stretching är en del som också är väldigt viktig för en ryttare.

Med små steg så kommer man väldigt långt och det finns massor av konkreta övningar som du kan göra i stallet utan att gå på gym eller liknande. Tänk på hur du mockar din hästs box, hur du lyfter vattenhinkarna, lyfter hästens hovar, man kan gå fort eller jogga ut till hagen för att träna upp sin kondition så fort tillfälle ges. Istället för ett skrittpass i skogen på hästens rygg så passa på att gå bredvid, perfekt stund för en powerwalktillsammans med din fina häst.

Jag rekommenderar också att rida en del av varje pass utan stigbyglar, här bygger du upp dina bålmuskler samtidigt som du tränar på balans och smidighet. Istället för att rida ett helt pass utan stigbyglar så börja smått med 5 minuter/pass och utöka tills du känner att du fortfarande orkar och inte tappar rytm och känsla för att du har blivit trött.

Det finns numera massor av material kring träning för ryttare och jag kan rekommendera boken ”Fitness för ryttare” skriven av Sofia Nordgren för ännu mer tips och inspiration.

Kram S